Coating auto
Nanocoating.nl

Auto coating biedt bescherming en decoratie

De industrie voor auto coating is zo groot dat er veel meer mogelijkheden zijn dan alleen het kiezen van een coating met een decoratieve afwerking. Elk oppervlak in een voertuig, van de carrosserie en het onderlichaam tot de uitlaat en zelfs de glazen oppervlakken, heeft een speciale coating nodig om lang mee te gaan en zijn best te doen. Al deze coatings vallen onder “automotive coating” of “auto coating”.

De samenvoegende benaming voor auto coatings kunnen in drie categorieën worden verdeeld;

OEM auto coating, de coatings die worden aangebracht tijdens de productie van het voertuig. OEM staat voor “Original Equipment Manufacturer”. Coatings na het productieproces “aftermarket coatings” en reparatie coatings.

Auto coating in het productieproces: auto lak beschermd uw voertuig

Wanneer het voertuig is uitgekleed tot op het bot, is het een verzameling verschillende onderdelen en materialen, elk met zijn eigen behoeften en eisen op het gebied van coating. De carrosserie alleen al krijgt vijf verschillende coatings voordat deze klaar is voor een winkel. Wereldwijd zijn de belangrijkste producenten van OEM auto coating PPG, BASF en Axalta. Hieronder zullen we een kort overzicht geven van de coatingprocessen die bij het maken van een voertuig horen.

De spuiterij – auto coating carrosserie

Wanneer de blanke metalen behuizing van een voertuig de spuiterij binnenkomt, duurt het een intensieve 12 tot 14 uur voordat deze de shop weer verlaat. Coatings worden achter elkaar aan aangebracht in een reeks processen die zorgvuldig zijn berekend om zowel de beste laag voor de carrosserie te bieden als het beste resultaat voor de volgende coating. De coatings worden in onderstaande volgorde aangebracht voor het ultieme resultaat:

  1. Fosfateren – Deze eerste stap of voorbehandeling houdt in dat er fosforzuur op het substraat wordt aangebracht om een ​​reactie te veroorzaken waardoor het substraat gemakkelijker hecht. Het geeft ook een mate van corrosiebescherming aan het substraat.
  2. Kathodische elektrocoating – De combinatie van de elektrocoat en het fosfateren is het gedeelte van het coatingsysteem dat de ondergrond weerstand geeft tegen corrosie. In deze stap wordt het object ondergedompeld in een verf in een waterige suspensie (dispersie), over het algemeen is dit een epoxy-polyurethaan. Wanneer een elektrische stroom wordt toegepast, kleeft de verf aan het object en vormt een consistente laag corrosiebescherming, zelfs in moeilijk bereikbare holtes.
  3. Grondlaag – Deze laag egaliseert eventuele onregelmatigheden van de elektrocoating en is vooral belangrijk voor de bescherming tegen steenslag en om de onderliggende lagen en het metaal te beschermen tegen beschadiging en corrosie. Grondlagen zijn verkrijgbaar in oplosmiddel gebaseerde, op water gebaseerde en poedervormen en zijn meestal polyurethaan-gemodificeerde polyesters en epoxyharsen.
  4. Basis laag – De basis laag en transparante laag vormen samen de topcoat. De toplagen geven kleur en duurzaamheid aan het coatingsysteem. De basislak geeft de hoofdkleur aan het voertuig, die kan worden geleverd in effen kleuren, metallic, parelmoer, mat en andere speciale afwerkingen.
  5. Heldere laag – De heldere laag beschermt de bovenlaag en de pigmenten ervan tegen de omgeving, krassen, chemische aantasting en UV-straling. Ze verzegelen het coatingsysteem en bieden de eerste bescherming voor alle factoren. De gladde en glanzende laag wordt geleverd als 1 component, twee componenten of in poedervorm, hoewel ze overwegend vloeibaar zijn. Gebruikelijke coatings voor een blanke lak zijn op basis van acryl- of polyurethaan.

Chassis auto coating – beschermen wat je niet kunt zien

Als de onderkant van het voertuig niet correct is voorbereid op eventuele omstandigheden kunnen er problemen ontstaan. Chassis auto coating beschermt het chassis van een voertuig tegen corrosie en schade veroorzaakt door het rijden op wegen waar bijvoorbeeld veel losse stenen of asfalt ligt. Ze worden aangebracht over de elektrocoating en moeten een extreme mechanische en chemische weerstand hebben. Chassis coatings:

  • Bescherming tegen steenslag schade – Door een harde, flexibele, rubberachtige beschermende laag te vormen, zorgt chassis coating voor een barrière tussen het object en steenslag, grind, wegresten, zand en andere voorwerpen die het kunnen beschadigen.
  • Bescherming tegen weersinvloeden en de omgeving – De coating voorkomt dat er water binnendringt (stilstaand water of regen), evenals de aantasting of beschadiging door sneeuw, warmte, zout, antivries producten, wintertemperaturen en zout van kustweer,
  • Verlenging van levensduur – door de bescherming tegen schade en roest, verlengd de coating de levensduur van de gecoate delen aanzienlijk.
  • Verbetering van het rijcomfort – Vermindert geluid en trillingen vanaf de weg en maakt de rijervaring aangenamer.

Een beschermende chassis coating wordt aangebracht met een spray of kwast en ze zijn er in verschillende formuleringen. Over het algemeen zijn de coatings gebaseerd op één- en twee-componenten polyurethanen, bitumenverf of was coating.


Auto-coating-interieur-onderdelen

Alle coatings, inclusief te coatings voor interieur afwerkingen, vallen onder auto coating of automotive coating.

Kunststof en poedercoating: auto coating voor verschillende onderdelen

Wiel, voor-grill, aandrijfas, rem-onderdelen, veren, binnen- en buitenbekleding, deurgrepen, behuizingen voor klimaatregeling en snelheidsmeters. De lijst met auto-onderdelen die coatings nodig hebben is schijnbaar eindeloos. Een populaire optie voor auto-onderdelen onder de motorkap is een uiterst duurzame poederlak, terwijl interne coatings vaak polyurethanen zijn. Deze bieden een zacht aanvoelende coating voor de oppervlakken die het vaakst worden aangeraakt, beschikbaar in één en twee componenten en in diverse kleuren en effecten.

Lak afwerkingen voor bedrijfsvoertuigen

Bedrijfsvoertuigen zijn voertuigen die bedoeld zijn voor het vervoer van passagiers of goederen, zoals bestelwagens, touringcars, bussen en vrachtwagens. Ze brengen veel tijd op de weg door, en ook de coating moet dit kunnen verdragen. Duurzaamheid staat centraal, evenals corrosie, UV en chemische bestendigheid. Eigenaren van zulke voertuigen kijken naar de voorwaarden waaraan hun soort transport aan wordt blootgesteld en naar de levensduur om een juiste coating te kiezen. De mogelijkheid voor diverse kleuren en om schade makkelijk te herstellen is ook van groot belang.

After-market auto coatings: Afwerking en reparatie

De after-market auto coating-industrie dekt de aangepaste uitvoeringen, aanvaringsreparaties en commerciële afwerkingen van andere coatings die op een voertuig worden aangebracht nadat het de winkel heeft verlaten. De top 5 leveranciers van coatings voor autolakken zijn Axalta, AkzoNobel, BASF, PPG en Sherwin-Williams.

  1. Reparatie coating na botsingen of een nieuwe laklaag Ongelukken gebeuren. Of het nu door een botsing of krassen op de carrosserie is, verf kan worden beschadigd. Of misschien wilt u uw auto een nieuwe uitstraling geven. Auto reparatie verven en -reparaties vertegenwoordigen een grote sector in de industrie.
  2. Poedercoating – Een belangrijke markt voor overspuiten is de poedercoat markt. Alles van wielen en kleppendeksels tot schokdempers en bumpers kan worden gecoat met poederlak. Voor degenen die een unieke en hardwerkende verf willen, is poederlak een populaire keuze.
  3. Keramische coating – Dit is een soort verfbeschermingscoating die nanotechnologie gebruikt om het lakwerk van een voertuig te beschermen tegen schade door UV-straling, en om zijn glans en afstotend vuil en water te behouden. Het is een alternatief voor regulier harsen en biedt tot enkele jaren bescherming als het goed wordt onderhouden. Keramische coating wordt onder andere gebruikt om de uitlaat bestendig te maken tegen hitte.

Waar vind je coatingfabrikanten en bedrijven in België

De auto coating industrie is een grote industrie en veel fabrikanten en bedrijven zijn actief in het België. De topbedrijven in de branche zijn AkzoNobel, Axalta, BASF, PPG en Sherwin-Williams, die actief zijn via hun automerken zoals Sikkens en Deltron. Deze bedrijven vormen partnerschappen met autofabrikanten voor OEM-toepassingen, of bieden reparatielakken aan applicators.

Als u meer informatie wilt, of als u een project hebt waarvoor u een coating nodig heeft, neem dan contact met ons op! Onze experts zijn hier om te helpen en om te doen waar we goed in zijn: het verbinden van coatingbehoeften met coatingoplossingen. Wij zullen in samenwerking met onze coatingpartners streven naar het vinden van de juiste coating voor uw project.

4 antwoorden
    • Ayold
      Ayold zegt:

      Beste Rustam Kabirov,

      Hartelijk dank voor uw vraag betreffende het coaten van een Mercedes. Wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op via E-mail.
      Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

      Met vriendelijke groet,
      Eline – Coatings.be

      Beantwoorden
    • Ayold
      Ayold zegt:

      Hoi Nicky,

      Wij verkopen zelf geen coating en brengen dit ook niet aan. Voor een particuliere offerte raden wij je aan om contact op te nemen met een lokaal coatingbedrijf.

      Met vriendelijke groet,

      Marieke – Coatings.be

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *