Polyester boot verven

Polyester boot verven

Een tijdrovend klusje; polyester boot verven

Een polyester boot verven is niet zomaar een klusje; het kost tijd en voorbereiding. Een boot kan opgedeeld worden in twee delen om te schilderen; het bovenwaterschip en het onderwaterschip. Het eerste gedeelte is het deel dat boven de waterlijn ligt. Vanzelfsprekend ligt het onderwaterschip dus onder water.

Er bestaat een groot verschil tussen het schilderen van het bovenwaterschip of het onderwaterschip. Zo zijn er bijvoorbeeld verven die alleen geschikt zijn voor onder de waterlijn, maar niet voor boven water en andersom. Bovenwater bestaat de verflaag doorgaans uit een primer, grondverf en een lak. Onder de waterlijn wordt vaak een primer, grondverf en onderwaterverf of antifouling aangebracht.


Voorbereiding en verven

Allereerst zijn de weersomstandigheden erg belangrijk, de minimale temperatuur moet namelijk boven de 10 graden Celsius liggen. Idealiter zelfs rond de 15 graden. Daarnaast moet de luchtvochtigheid onder de 80% zitten en er geen grote temperatuurverschillen ontstaan; dit kan namelijk de verf hechting hinderen. Schilderen in direct zonlicht is ook af te raden.

Het lakken van een polyester boot is niet te vergelijken met het schilderen van een boot gemaakt van een ander materiaal. De opbouw van een polyester boot bestaat uit een polyester hars versterkte glasvezel. Over het hierdoor ontstane laminaat komt een gelcoat als beschermende laag. De gelcoat kan uit kleur bestaan en kan ook geverfd worden.

Voordat u begint is het belangrijk de gelcoat te controleren op eventuele beschadigingen, breng een grondverf aan wanneer nodig. Het verven van een polyester boot bestaat 80% uit een goede voorbereiding en 20% uit het verven zelf. Wanneer de onderlagen goed gedekt hebben kan de uiteindelijke lak gemakkelijk worden aangebracht.


Het onderhouden van een polyesterboot

Bent u een ervaren doe-het-zelver? Dan is het aanbrengen van een nieuwe verflaag op een polyester boot goed te overzien.

Het is natuurlijk wel belangrijk dat u het juiste product kiest; er bestaat namelijk een 1-component- of een 2-componenten verfsysteem. Het verschil tussen deze twee is dat een 1-componentsysteem een goedkopere en snellere oplossing is en de 2-componentenverf sterker is en duurzamer is. Daarnaast is een 2-componentenverf bestand tegen chemicaliën en kan erover heen worden geschilderd met epoxyproducten en conventionele bootverven.

Zoals onderstaande afbeelding weergeeft wordt een boot niet alleen geschilderd voor de kleur:

polyester boot verven

Onderwaterschip

Plamuur, primers en en grondverven zijn belangrijk om eerst aan te brengen voordat het aflakken (oftewel het aanbrengen van kleur) kan beginnen. Dit gebeurt boven de waterlijn. Onder de waterlijn wordt antifouling gebruikt om aangroei zoals schelpdieren, wieren en slijm tegen te gaan. Om het onderwaterschip in goede conditie te houden is het aanbrengen van een ruime laag antifouling elke 2 jaar voldoende mits er een goed onderwatersysteem op zit.

Osmose is een natuurkundige reactie waarbij water, een in water oplosbare stof en een selectief filter (gelcoat of verfsysteem) samen komen. Het zijn kleine blaasjes gevuld met water en komen voor op de romp van een boot. Osmose zorgt er voor dat water langzaam het schip zal binnendringen; zorg er dus voor dat dit wordt voorkomen met goede bescherming!

Bovenwaterschip

Op de boot is het belangrijk om alle houten onderdelen goed te onderhouden. Dit kan worden gedaan met speciale houtbehandelingsproducten. Vernis is daarnaast bedoelt ter bescherming van beschadigingen, oliën, zuren en alcohol.

Alles over speciale producten voor polyester boot verven in het artikel bootlak België.


Verf verwijderen van polyester boot

Het verwijderen van lak of bootverf is intensief en moet erg precies gebeuren, hiervoor is afbijtmiddel nodig en goede schrapers. Pas op: een verfföhn kan zorgen voor vlekken en onregelmatigheden en is dus niet aan te raden. Breng het afbijtmiddel op het gewenste oppervlakte, laat het volgens de gebruiksaanwijzing intrekken en schraap het vervolgens met een verfkrabber of schraper goed af. Na het gebruik van afbijtmiddel is het belangrijk de resten met water te verwijderen en het oppervlak proper te maken.

Wanneer de boot achterstallig onderhoud heeft is het blanke houtwerk het eerste dat in aanmerking komt voor onderhoud. Het strak schuren gebeurt met de hand en begint met korrel 40 of 60. Herhaal dit hierna met korrel 80-100 en uiteindelijk eventueel met een machine vanaf korrel 150. Wanneer het verfsysteem eenmaal goed is, is het belangrijk om één keer per jaar te lakken om de boot goed te onderhouden.


Coating Experts in België – Vrijblijvend advies of een offerte aanvragenCoatings.be favicon logo

Gratis deskundig coating advies in samenwerking met coating fabrikanten

Onafhankelijk agentschap in de coatingindustrie in België

Binnen 1 werkdag behandelen wij uw vraag

Scherpe prijzen bij aanvragen van grotere oppervlakten

Specialist in aanvragen op gebied; infrastructuur, voedselverwerking, gezondheidszorg, bouw, olie en gas, energie en nog veel meer

Wilt u professioneel advies over polyester boot verven?

Vraag via ons geheel vrijblijvend advies of een offerte aan

1 antwoord
  1. Lauren de Bruijn
    Lauren de Bruijn zegt:

    Nuttige info! Ik ben van plan om een boot te kopen omdat ik varen heel leuk vind vooral als het weer lekker is 😉 En ik denk dat een polyester boot de beste optie voor mij zal zijn daarom zoek ik nu zoveel mogelijk informatie over zijn onderhoud. Ik wist niet dat er een verschil tussen het schilderen van het bovenwaterschip of het onderwaterschip is, ik zal erop letten als ik mijn toekomstige boot zal verven 😉 Bedankt!

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *